shadow

“Kedi AIDS’i” ya da “kedilerin edinsel bağışıklık yetmezliği” olarak da adlandırılan FIV (Feline immunodeficiency virus)  kedilerde bağışıklık mekanizmasını baskılanması sonucu meydana gelen öldürücü bir hastalıktır.

Esas olarak sokak kedilerinin sorunudur. Dışarıya serbest girip çıkan ev kedileri veya çok sayıda kedinin bir arada tutulduğu ortamlardaki kediler de risk altındadır.

İnsanlardaki AIDS hastalığının etkeni olan HIV (human immunodeficiency virus) virüsü ile aynı gruptan olsa da  FIV sadece kedilerde AIDS’e neden olur.

Hastalığın gelişimi nasıldır ?

Virüs, vücuda alındıktan sonra vücutta bağışıklıkta görev alan hücrelerde çoğalmaya başlar ve yaklaşık 3 hafta sonra ilk belirtiler görülmeye başlar. Bu belirtiler birkaç hafta devam eder. Bazı kedilerde hiçbir belirti görülmeyebilir. Daha sonra belirtiler kaybolur ve yıllar süren sessiz bir dönem başlar. Bu dönemde dolaşımdaki virüs seviyesi düşüktür; fakat, virüs dokularda üremeye ve çevreye bulaşmaya devam eder. Son evrede bağışıklık zayıflar ve normalde ciddiye alınamayacak enfeksiyonlar bile kediyi öldürebilecek hale dönüşür.

Hastalıkta bulaşma nasıl olur ?

FIV yoğun olarak vücut sıvılarında bulunur. Salya ile etrafa yayılır ve ısırık yarası ile bulaşır. Bu nedenle virüs, en çok kavga veya çiftleşmelerin etkisiyle kediler arasında yayılma olanağı bulur. Erkek kedilerde hastalığın görülme oranı dişilere oranla 2 kat fazladır. FIV’in yavrulara uterusta bulaşması ya da sütle bulaşması nadirdir.

Hastalığın belirtileri nelerdir ?

Hastalığın belirtileri tipik değildir. Ateş,halsizlik ve zayıflama gibi belirtiler ön plandadır. Beyin etkilendiği zaman histeri nöbetleri ya da körlük gibi sinir sisteminde işlevsel bozukluklara rastlanır. Bazen lenf bezleri büyür. Bağışıklık mekanizmasının baskılanmasını takiben özellikle ağızda, diş etlerinde yaralar ve ishal gibi sindirim sistemi sorunları; nezle, zatürre gibi solunum sistemi rahatsızlıkları ortaya çıkar. FIV’le enfekte kedilerde lenfoma (lenf bezinde görülen iyi huylu tümörler) riski artmaktadır.

Hastalığın tanısı ?

Hastalık sırasında görülen belirtiler teşhis için yeterli değildir. Kanda FIV antikorlarının saptanması gereklidir.
ELISA, WA veya IFA yöntemleri ile serolojik olarak tanı konur.

Hastalığın tedavisi

Hastalığın kesin bir tedavisi olmamakla birlikte hasta hayvanlara yaşamsal fonksiyonlarını devam ettirmek, bağışıklık sistemlerini güçlendirmek ve ikincil enfeksiyonlara karşı korumak amacıyla destek tedavi uygulanır.

Anti viral ilaçlarla yapılan tedavi virüs çoğalmasını azaltmak ve hayvana biraz daha uzun ve kaliteli bir yaşam sağlamaya yöneliktir.

Vet. Hek. Seracettin ÖZTÜRK